Texas A&M University, deel 3

15 december 2015 - College Station, Texas, Verenigde Staten

Opbouw Bonfire

In november, nadat bijna alle bomen gekapt en geladen zijn, zijn we begonnen met het bouwen van Bonfire op ‘stack side’. De vijf basispalen zijn al de grond in gewerkt en handmatig aangestampt waarvan de Centerpole een aardig feestfestijn was. Bijna iedere avond vertrokken we half 6 in de avond om tot middernacht aan dit vuurtje te werken. Er is een uitgebreid systeem met een strakke ranking. De red pots zorgen dat alles loopt zoals het loopt. De derdejaars red pots zijn in opleiding bij de vierdejaars Red Pots en het zijn niet zo’n blije mensen. De Yellow Pots en chiefs staan onder hun directe gezag. Zij leiden ‘meat’. De Brown Pots zagen alle boomstammen op maat en zagen alle stompen eraf, dat zijn skonne blije mensen over het algemeen. En vervolgens is het een kwestie van avondenlang rondrennen wanneer er geroepen wordt voor meat, gezellig buurten, countrymuziek op de achtergrond, thema-avonden, cookie shack, dit alles iedere avond afgesloten met een suggestieronde en een verhaal door de redpots en lunch in restaurant Denny’s in ons skon kleren.

De boomstammen worden aan 4 zijden van de vuurtoren 1 voor 1 binnengebracht. Via een touw dat verbonden is met aan de top van Centerpole zijn de boomstammen rechtop getild. Iedere stam raakt de grond en raakt aan de onder- en bovenzijde drie andere boomstammen. Vervolgens worden ze vastgebonden. De laatste paar dagen voor het vuur aangestoken werd zijn een aantal ‘push stacks’ gehouden, oftewel van 6 in de avond tot in de vroege ochtend zijn we doorgegaan om de laatste boomstammen te plaatsen. Hierbij zijn ook een aantal ‘turbo stacks’ gehouden om de efficiëntie erin te houden: in plaats van aan 1 boomstam aan iedere zijde tegelijk te werken, zijn zoveel mogelijk kleine boomstammen binnengebracht en gebonden.

Op een zondag in november zijn we naar onze eerste kap- en laadplaats gegaan om een dormlog, te kappen. Dit is de enigste keer dat Walton zelf ook een boom kapt. Iedere dorm kapt een boom om vervolgens hun logo erin te verwerken. Deze worden aan de buitenkant van het vuur geplaatst met het logo naar binnen gekeerd.

Memorial stack

17/18 november was memorial stack. Deze dag hebben we niet aan de vuurtoren gewerkt maar de slachtoffers van de Bonfire ramp in 1999 herdacht. Terwijl er gewerkt werd aan die vuurtoren stortte het in elkaar om 02:42 in de nacht met 12 doden als gevolg. In de nacht van 18/19 november om 02:42 zijn we naar de plek gegaan waar toentertijd de vuurtoren werd gebouwd waar nu een herdenkingsmonument staat. Het herdenkingsmonument bestaat uit een betonnen cirkel met een toren met herinneringen gericht op de plaats van afkomst van ieder slachtoffer.

24/27 november, de dag voor Thanksgiving weekend, werd het vuur dan eindelijk aangestoken. Het aansteken van dit vuur is een eerste stap voor het bouwen van het volgende vreugdevuur: “The first step of every Bonfire is burning down Bonfire (Dion)”. Op deze avond werden de chiefs van de verschillende dorm crews afgelost door nieuwe chiefs, net zoals de Brown Pots, Load Pots, Green Pots en Red Pots het stokje doorgeven. De nieuwe chiefs voor Walton, 5 ‘fish buddies’, brachten als een traditie het vuur dat we in Austin opgehaald hebben naar de Red Pots die vervolgens het vreugdevuur aanstoken.

Mooie video over Bonfire: http://texags.com/s/19043/building-bonfire-the-construction-of-the-undying-flame

Thanksgiving

Met Thanksgivingweekend zijn we met een paar andere exchange studenten naar een vriend in Dallas gegaan om daar Thanksgiving met de familie te vieren. Op zaterdag hebben we een concert van Willie Nelson bezocht in een plaatsje in de buurt.

De laatste paar weken waren zeer gezellig ondanks dat Bonfire voorbij was. Onder leiding van de nieuwe chiefs hebben we dorm dinners gehouden. De eerste dorm dinner was nogal verwarrend vanwege de nieuwe chiefs. We waren de weg meer dan ooit kwijt maar toch kwam alles goed. Strikt van 5:30 tot 6:00 waren we in Sbisa met de uitgang als ingang. Filmavonden, spelletjes avonden, Mario Bros toernooi, rendier race wedstrijd, en voor kerstmis hebben we traditiegetrouw één van onze bomen op de heuvel versiert met kerstversiering en knutselwerk in een uiterst sfeervolle avond aan de tafels.

De laatste paar avonden veel afscheid genomen. De laatste zaterdag is er nog een kerstfeest gehouden door Walton met de enige echte Kerstman op bezoek. De nacht voor mijn vertrek heeft Walton als afscheidscadeau een drankfles met een stukje Bonfire 2019 – 4 cadeau gedaan, en hebben we een laatste filmavond gehouden bij onze soort van vrienden van FHK. Het waren een paar machtig mooie maanden.

1. Tosh:
    1 februari 2016