Hoffland Dairy, deel 4 (19 t/m 23 augustus)

19 augustus 2015 - Clayton, Verenigde Staten

Luzerne oogst

Ik heb een paar prachtige laatste dagen gehad, met onder andere luzerne oogst. Het aantal te oogsten hectare was niet bijzonder veel, maar evengoed prachtig om te zien. Het maaien en inkuilen kent weinig verschillen ten opzichte van Nederland. Vrijdags is de luzerne gemaaid en zaterdag is het bijeen geharkt en ingekuild. De luzerne wordt niet geschud. Het droogt hier hard genoeg. Belangrijk is dat de luzerne binnen 28 dagen geoogst wordt. Anders gaat de kwaliteit achteruit, wat je onder andere ziet doordat er bloemen op de luzerne groeien.

Jan Fleuren kwam tijdens de oogst ook nog langs. Super om mijn achterneef eens te ontmoeten. Skon mens!

Op sommige maisvelden is er afgewisseld met maissoorten. Hier in Michigan is het vaak lang droog en warm. De maisplanten kunnen daardoor onder ‘stress’ komen te staan, met als gevolg dat de maiskorven het stuifmeel niet goed opnemen. Met een tweede soort mais op de plak probeert men de periode waarin stuifmeel afgezet wordt, te verlengen waardoor de kans op succesvolle bestuiving  in een lange droge periode groter wordt.

Ik wil de familie VanderHoff bedanken voor de gastvrijheid. Dankzij jullie is mijn doel geslaagd. Ik wil jullie, evenals de familie Van de Heuvel en alle werknemers bedanken voor de gezelligheid, goede zorg, de vele hamburgers en BBQ’s. Ik heb bij jullie een bijzondere, skonne, leerzame en gezellige tijd meegemaakt. De boerderij en omgeving zijn mooi. Het was prachtig om zover weg van huis het ouderwetse Brabantse accent, gebuur en gezelligheid terug te zien komen tussen het Engels en Spaans door.

1. Margriet vd Heuvel:
    3 september 2015
    Fijn te lezen dat je start in USA goed is geweest. Intussen zit je natuurlijk al in Texas. Succes gewenst en we zijn benieuwd naar je volgende bericht!
    Groet,
    Jan en Margriet vd Heuvel
  2. Jacob en Diny fleuren:
    3 september 2015
    Zo zie je maar hoe klein de wereld kan zijn. Overal kom je ze tegen,die mensen uit de Peel. Wij wensen je in Texas veel leer plezier en een interessante tijd daar. Groeten van Diny van ome Jan.