Texas A&M University, deel 1

20 september 2015 - College Station, Texas, Verenigde Staten

Ook op de campus gaat de tijd snel. Ik zit nu alweer zo’n 25 dagen in Texas, College Station. De afkorting A&M van Texas A&M University staat voor Agriculture & Mechanics. Van oorsprong is de universiteit dus onder andere agrarisch gericht. Het was in eerste instantie een universiteit voor studenten die het leger in willen. Vandaag de dag heeft de universiteit nog steeds een leger van studenten. Ze dragen hun uniform altijd, dus overal zie je ze rondlopen.

Texas A&M University heeft ongeveer 60.000 studenten. Indrukwekkend is dat ze hun eigen brandweerwagens, ziekenwagens en politiewagens rondrijden.  De politiewagens zie je overal. Ook is er een Texas A&M tv zender.

Texas A&M University kent veel tradities. Ten eerste lopen veel studenten rond in kleding met het Texas A&M logo en slogans. De cultuur rondom Texas A&M leeft hier veel meer bij de studenten dan in bijvoorbeeld in Tilburg. Iedereen spreekt elkaar met ‘Howdy’, ‘Gig ‘em’, en we zijn allemaal ‘Aggies’ wat afkomstig is van het woord ‘agriculture’.

American college Football is hier zeer groot. Texas A&M heeft bijvoorbeeld een eigen stadium genaamd ‘Kyle Field’ met plek voor 102.000 man. Er wordt echter alleen maar in het najaar gespeeld, met 6 of 7 thuiswedstrijden. Vrijdags middernacht, op de vooravond van elke thuiswedstrijd, is er de Midnight Yell. In het stadion worden de verschillende yells geoefend, en worden er ook verhalen verteld over de tegenstander. Dit alles wordt begeleidt door de 5 ‘Texas Aggie Yell Leaders’. Texas A&M heeft geen cheerleaders, maar het publiek is de ‘12th man’  tijdens alle wedstrijden waar Texas A&M speelt. Ze worden aangestuurd door de 5 Texas Aggie Yell Leaders. Op dag zelf van iedere thuiswedstrijd is er de ‘Tailgate’. Het is een feest met een hoop tenten van de universiteit, studenten en anderen waar gefeest wordt voor en na de wedstrijd.

Een andere traditie is de ‘Silver Taps’. Dit is een herdenkingsceremonie die iedere maand gehouden wordt op een plein indien er studenten overleden zijn. Een speciaal leger in witte pakken begeleidt de ceremonie. Erg indrukwekkend.

De eerste week was de introductieweek genaamd ‘Gig ‘Em Week’. Veel officiële activiteiten waren typisch Amerikaans: gratis pizza’s, hamburgers, t-shirts, ‘vatte wa ge vatte kan’, en veel reclame. We werden niet als in Tilburg in groepjes ingedeeld om van activiteit naar activiteit te gaan, maar in plaats daarvan waren we compleet vrij. Hier in Texas merk je direct dat contact maken zo makkelijk gaat. Met andere exchange (uitwisseling voor Twan ;) studenten en studenten van Walton (voornamelijk eerstejaars), het gebouw waar ik in woon, heb ik her en der wat activiteiten bezocht. ’s Avonds zijn we vooral buiten campus geweest op feesten in studentenhuizen van tweede en derdejaars studenten die vroeger in Walton gewoond hebben. De studentenhuizen en -tuinen buiten campus zijn hier trouwens een stuk groter dan het gemiddelde studentenhuis in Nederland. Het viel op hoe zij de eerstejaars en uitwisselingsstudenten betrokken.

Walton Hall is het gebouw waar ik zit. In Texas is airo verplicht in iedere ruimte. Walton is toentertijd hierop aangepast omdat deze dat eerst niet had. De airco’s steken uit de buitenmuren.

Niet ongewoon hier op de campus is dat het brandalarm afgaat. IK heb het nu al 3 keer gezien of meegemaakt waarvan 1 keer half 4 ’s nachts in het Walton gebouw.

Ik ga veel met de mensen van Walton om. Er wordt van alles georganiseerd door de zogeheten ‘upperlassmen’ (tweedejaars studenten en hoger). Iedere zondag laden we bomen in het buitengebied voor de jaarlijkse ‘Bonfire’ in november welke georganiseerd door studenten. Walton hakt van oorsprong geen bomen. Dat doen studenten van andere gebouwen. 'Walton Loads' is een veelgebruikte slogan. Na 1999 is deze traditie stopgezet vanwege een ongeluk. Zie video op de volgende pagina: http://bonfire.tamu.edu/  . Een aantal jaren later is het weer opgepakt.

Als ik mijn kamer uitloop naar buiten, zijn er tafels waar het altijd gezellig is. Het lijkt wel Brabant. Ook een aantal barbecues zijn voor de deur geïnstalleerd.

Eerstejaarsstudenten worden verplicht om op campus wonen en om een ‘Meal plan’ te kopen. waarbij vooraf betaald wordt om op campus te eten. Niet echt ideaal met bijna alleen maar fast food restaurants en een paar restaurants waar onbeperkt gegeten kan worden.

Ik pak de bus om naar de lessen te gaan. Het busvervoer is erg goed geregeld. Bijna altijd worden de bussen door studenten bestuurd, en er rijdt om de paar minuten een bus op iedere route. Over vervoer gesproken, de meeste eerstejaarsstudenten hebben al een auto hier. Dat is ook wel nodig. Openbaar vervoer buiten College Station is er nauwelijks.

Ik volg 5 vakken: Agrarisch Recht (Agricultural Law), Landeconomie (Land Economics), Economie van Milieu & Natuurlijke Hulpbronnen (Environmental and Resource Economics), Marketing van Landbouwproducten en Voedingsmiddelen (Marketing Agricultural & Food Products), en Internationale Agrarische Bedrijfseconomie (International Agribusiness Marketing). De werkdruk is lager dan in Nederland. Ik heb iedere week 12 en een halve uur les en vergeleken met Tilburg niet zo heel veel huiswerk, maar de vakken zijn des te interessanter. Een ding wat beter geregeld is dan in Tilburg is dat er meerdere keren getoetst wordt via tentamens en kleine quizzen, in plaats van 1 grote toets na een half jaar.

1. Boer Bertus:
    20 september 2015
    Foto's volgen nog.
  2. Gerard vd Weijst:
    25 september 2015
    Dag Bertus,

Je vermaakt je er wel. En..........wordt er ook gestudeerd?
    Kom je nog wel terug?

Veel succes

Ome Gerard
  3. Els:
    11 oktober 2015
    Hallo bertus wij hebben hier nu heel lekker weer.. t is wel fris.
    Ik vond het feest van jolanda erg leuk. Verder is hiet alles goed.
    Ik ben bijna jarig... dat weet je he....
    De groetjes van oma