Texas A&M University, deel 2

4 november 2015 - College Station, Texas, Verenigde Staten

2 en een halve maand zitten nu achter de rug op Texas A&M University. Het gaat prima met school. Het weer is nog altijd top, al begint nu de temperatuur te zakken. Nu begin november is het rond de 25 graden in plaats van 34, en het wordt wat wisselvalliger met wat vaker regen.

Naast school heb ik me vooral bezig gehouden met Student Bonfire, reizen, Harry’s country bar, en vanalles en nog wat. Walton is inmiddels een hechte groep van dormgenoten.  Vooral de interactie tussen eerstejaars en ‘upperclass’ (tweedejaars of ouder) is indrukwekkend. In principe wordt er altijd gebuurt aan ‘de tafels’ voor het gebouw.

Reizen

De afgelopen maanden heb ik trips gemaakt naar Dalles, San Antonio en New Orleans met andere internationale studenten. Vooral de reis naar de steden toe was erg mooi met uitgestrekte landschappen.

In Dalles hebben we onder andere de plek bezocht waar president John F. Kennedy in 1963 is neergeschoten tijdens een rondrit in een limousine, en we hebben het bijbehorende museum bezocht dat langs deze weg staat.

In New Orleans hebben we onder andere een stadstour en moerastour gedaan. Vooral de moeras toer was erg leuk op zoek naar hagedissen. Ook staat New Orleans bekent om de Bourbon Street. Een straat met veel bezienswaardigheden en cafés.

Student Bonfire

Buiten school hou ik me vooral bezig met Student Bonfire. Dit is een vreugdevuur volledig georganiseerd door studenten, met een strakke ranking en takenverdeling. De universiteit was de gebruikelijke organisator, maar dit is gestopt nadat in 1999 de brandende toren van stammen in elkaar stortte, en 12 studenten om het leven kwamen. De 2 jaar hierna is het niet meer georganiseerd totdat studenten van Walton het in 2002 weer oppakten. Sindsdien is het een volledig door studenten georganiseerd evenement. Alles gebeurt door studenten: het kappen, laden, en lossen van bomen, en het bouwen van het vreugdevuur.

De afgelopen maanden zijn we op 2 locaties in het weekend de prachtige natuur, met grazende koeien en tractors, in gegaan om bomen te kappen en te laden. De crew van Walton laadt echter alleen bomen, en kapt in principe geen bomen al hebben we wel een paar bomen gekapt. Het kappen gebeurt door de andere crews. Waarom Walton alleen laadt is me niet helemaal duidelijk, maar het heeft met verschillende redenen van vroeger te maken. Onze slogan ‘Walton Loads!’ komt uit deze traditie vandaan.

De dag begint rond half 7 ’s ochtend bij de MacDonalds. Vervolgens worden op locatie de spieren gestrekt samen met onze vrienden van de Legett crew. Traditiegetrouw wordt er ge-‘werkt’ (rare dans) op een nummer van Walton voor we aan het werk gaan. Zonder ‘werk’ laden we in principe niet. Tussen het laden door vliegen er verhalen van de upperclass in het rond.

Van de week zijn we begonnen met de opbouw van het vreugdevuur. Dat betekent dat er ook doordeweeks gewerkt wordt aan de vuurtoren, in plaats van alleen in het weekend. De toren is een stuk veiliger ten opzichte van die van voor de ramp in 1999. Elke stam (ongeveer 1200 of 1600 stuks) raakt de grond bijvoorbeeld. Daardoor is de toren een stuk lager dan vroeger, maar ook een stuk veiliger. Daarnaast zijn er 5 palen gekocht die als steun dienen en welke in de grond worden geplaatst. Eén megapaal in het midden (Centerpole) en 4 palen in een vierkant eromheen welke de basis vormen voor de toren.

Deze centrale palen werden dinsdag 27 oktober afgeleverd. Het was een onvergetelijke avond. Walton won op deze dag Centerpole 2015! https://vine.co/v/e3xXDO6VjnJ . Dit betekent dat onze Walton vlag bovenop deze stam slingert, en dat we als ‘Centerpole Crew’ de eerste paal aan mogen stampen. Woensdagavond 28 oktober hebben we deze centerpole daadwerkelijk geplaatst. Een gat van zo’n 4,5 meter werd gemaakt in de grond door een kraan. Laagje voor laagje werd er kleizand en water toegevoegd rond de paal, en vervolgens aangestampt met ijzeren palen. Alles met de hand, want dat is de basisidee van Student Bonfire: ‘Work harder, not smarther. ’ Dit duurde zo’n 4,5 uur tot 3 uur in de nacht. Het was een machtige avond, met op de achtergrond country en dance muziek, afgesloten met een verhaal door een 'redpot'. Elke avond/nacht wordt afgesloten met een verhaal. De andere 4 palen zijn later die week ook geplaatst.

Naast de geuploade foto's zijn er ook foto's van Student Bonfire te vinden via de volgende link: https://www.flickr.com/photos/dion-c/albums/72157660256703306 . Dit album is bijgewerkt voor ongeveer de eerste maand van Student Bonfire en gemaakt door Dion C. Mcinnis.

1. Els:
    11 december 2015
    Ha Bertus, klinkt als een geweldige ervaring!
    Geniet er nog even van!!